Het boek Oeroeg van Hella S. Haasse is gekozen voor Nederland Leest 2009. Oeroeg, het roman-debuut van Hella S. Haasse uit 1948, vormt het middelpunt van Nederland Leest 2009. De vierde editie van deze grootste nationale leescampagne vindt plaats van 23 oktober t/m 20 november 2009.

Dit maakte de Stichting CPNB, organisator van de campagne, vandaag bekend. Leden van de openbare bibliotheken krijgen het boek gratis met de aanmoediging het te lezen en er tijdens de campagne met elkaar over in discussie te gaan. Vorig jaar stond Twee vrouwen van Harry Mulisch centraal

 

Oeroeg (cover)Oeroeg (Uitgeverij Querido) is het verhaal van de vriendschap tussen een Indonesische jongen en de zoon van een Nederlandse administrateur op een theeonderneming in het Nederlands-Indië van voor de Tweede Wereldoorlog. Geleidelijk groeien de jongens uit elkaar. Wanneer de ik-figuur, de Nederlandse jongen, na een studie in Delft terugkeert in het Indië dat nog net geen Indonesië is geworden, blijkt hun verwijdering uitgegroeid tot een kloof. Oeroeg is een boek over vriendschap, gesitueerd ten tijde van het complexe proces van dekolonisatie.

OeroegHélène Serafia (Hella S.) Haasse werd op 2 februari 1918 geboren te Batavia, in het toenmalige Nederlands-Indië, als dochter van de pianiste Katherina Diehm-Winzenhöhler en Willem Hendrik Haasse, inspecteur van financiën bij het Gouvernement. Zij bracht haar hele jeugd door in Nederlands-Indië, op een enkele onderbreking na. In 1938 vertrok zij in haar eentje naar Nederland om te studeren. Vanwege de Duitse bezetting staakte zij na een jaar de studie Scandinavische taal- en letterkunde, onderdeel van de richting Germanistiek, en stapte zij over naar de Toneelschool. In 1948 verscheen Oeroeg als Boekenweekgeschenk en het werd in de loop der jaren in tien talen vertaald. Tijdens Nederland Leest beleeft het de 47e druk. Het oeuvre van Hella S. Haasse omvat tientallen uitgaven. Haar werden alle grote literaire prijzen in het Nederlands taalgebied toegekend en ook internationaal oogstte zij veel lof.

De jaarlijkse campagne Nederland Leest is een initiatief van de CPNB. Philip Freriks is ambassadeur van de campagne. In 2006 stond Dubbelspel van Frank Marinus Arion centraal, in 2007 was dat De gelukkige klas van Theo Thijssen.

 

NS is hoofdsponsor van Nederland Leest.


 

Vindt u dit een leuk of interessant bericht? Graag liken of delen!
Stichting Erfgoedplatform Apeldoorn
Social media
Facebook
Twitter150
LinkedIn54