Op zondag 13 maart vindt in Podium & Filmtheater Gigant de Apeldoornse première plaats van de prijswinnende Scarabee film “Stand van de sterren” van Leonard Retel Helmrich. Met de filmtrilogie Stand van de Zon (2001), Stand van de Maan (2004) en Stand van de Sterren (2010) start de Indische Filmweek die door Gigant is georganiseerd in samenwerking met Stichting Indisch Erfgoed.

 

Programma
• 13:45 uur: Inleiding door Leonard Retel Helmrich (Scarabee films)
• 14:00 uur: Film: Stand van de Zon (2001)
• 16:00 uur: Film: Stand van de Maan (2004), ingeleid door Leonard Retel Helmrich en Hetty Naaijkens-Retel Helmrich
• 17:30 uur: Catering van Satéh To Go
• 18:15 uur: Inleiding door Jasper Naaijkens
• 18:30 uur: Film: Stand van de Sterren (2010)
• 20:20 uur: Question & answer met Leonard Retel Helmrich en Hetty Naaijkens-Retel Helmrich

 

Locatie: Podium & Filmtheater Gigant, Nieuwstraat 377, 7311 BR Apeldoorn
Entree: € 8,50 (film), € 15,00 (buffet).

 

Prijswinnende documentaire
De documentaire Stand van de Sterren is de derde uit een trilogie en heeft in 2010 en 2011 een drietal prestigieuze prijzen gewonnen:
Awards Stand van de Sterren
In janauri 2011 kreeg de documentaire de World Cinema Special Grand jury Award op het Sundance filmfestival. Een paar maanden eerder, november 2010, ontving Retel Helmrich de IDFA 2010 Awards voor ‘Beste lange documentaire’ en ‘Beste Nederlandse documentaire’.

 

Over de film en zijn maker
Twaalf jaar geleden besloot de Nederlandse filmmaker Leonard Retel Helmrich (Tilburg, 1959) Indonesië te bezoeken, op zoek naar inspiratie. Zowel zijn Nederlandse vader als zijn Indonesische moeder waren geboren in Nederlands-Indië. Door zijn reis raakte hij gefascineerd door het land en begon hij met het filmen van de familie Shamshudin, die in de sloppenwijken van Jakarta woont. Hij volgde hen toen het land schudde onder de heerschappij van president Soeharto (Stand van de Zon), de sterke islamitische opkomst meemaakte (Stand van de Maan) en uiteindelijk ook de ontluikende democratie, de corruptie en een steeds groter wordende inkomensverschil (Stand van de Sterren).

 

Stand van de Sterren

Aan het begin van Stand van de Sterren, heeft oma Rumidjah, een openlijk christen, de drukte van Jakarta verlaten om te gaan wonen op het platteland. Maar als haar zoon Bakti de puberende, slimme Tari (een kleindochter van Rumidja) niet in de hand kan houden, wordt Rumidja door Bakti gevraagd terug te keren naar de sloppenwijken van de stad, om daar het meisje norm en waarden bij te brengen en een levensdoel te geven.

 

Tari groeit op in een tijd van toenemende openheid. De mensen om haar heen mogen hun mening geven over alles; het wordt zelfs van hen verwacht. De oudere mensen, gewend aan een meer repressieve samenleving, zijn niet vertrouwd met deze democratische beginselen. Indonesië ondergaat de groeipijnen van een generatiekloof, zoals die ook in het Westen heeft plaatsgevonden. Dit is een nieuw fenomeen in het islamitische land.

 

De hele familie ziet in de intelligente Tari een kans hun status te verhogen en te ontsnappen aan Jakartaanse sloppenwijken. Vooral Bakti heeft hoge verwachtingen van haar, want ze is als een dochter voor hem. Zijn baan als buurtnachtwaker betaalt niet goed, dus probeert hij wat extra geld te verdienen door kempvissen te fokken die gebruikt worden om mee te gokken.

 

Rumidjah zet Tari onder druk haar school af te ronden met een diploma en de eerste in de familie te worden die naar de universiteit gaat. Tari wil echter wat alle tieners willen: een mobiele telefoon en lol maken met vrienden. Ondertussen botert het tussen Bakti en zijn ook niet echt. Zij raakt steeds geïrriteerd door zijn pelan-pelan-mentaliteit, zijn verzameling vechtvissen en zijn gebrek aan aandacht voor haar.

 

Hoewel haar familie alles op alles zet om het collegegeld voor de universiteit bijeen te schrapen, besteed Tari haar tijd en geld liever aan haar vrienden in het nachtleven van Jakarta.

 

Deze bescheiden en eenvoudige familie lijkt op hun gemak met de aanwezigheid Leonard Retel Helmrich, die hun dagelijkse ‘real life’-beslommeringen vastlegt met een indrukwekkend gevoel voor detail. Hiervoor hanteert hij zijn typische ‘Single Shot Cinema’-methode, waardoor het familieverhaal met charme en compassie wordt weergegeven.


 

Geef een reactie

Indisch koken (KIEN)
Stichting Erfgoedplatform Apeldoorn
Social media
Facebook
Twitter
LinkedIn